Hvad er SoulJazz?


SoulJazz, eller funky jazz, er kendetegnet ved enkle, iørefaldende temaer med en funky rytme og er ofte bygget op omkring et groove. SoulJazz er blues-farvet, men er ikke begrænset til den traditionelle blues-form. Desuden kan man ofte høre elementer fra gospel-musikken i SoulJazz. SoulJazz er fysisk, hot og sveddryppende, når det er bedst. En god SoulJazz solo er intens, engergiladet og soul-fyldt. SoulJazz udmærker sig ved at være yderst dansabelt, bredt tilgængeligt og lyttevenligt. 

SoulJazz spilles typisk af mindre grupper anført af en tenor- eller alt-sax, en pianist eller et Hammond-orgel, og den klassiske kvintet-form kendt fra BeBop'en er ikke en ualmindelig besætning.

På et jazz-historisk landkort udspringer SoulJazz'en fra HardBop'en, der kommer fra BeBop'en. Skillelinien mellem HardBop og SoulJazz er noget flydende og ligger et sted mellem funky HardBop og BeBop-præget SoulJazz. 

SoulJazz'en opstod i midten af 50'erne og kan spores tilbage til komponisten og pianisten Horace Silver, der regnes for SoulJazz'ens fader . Hans kompositioner "Opus de Funk" (1953) og "The Preacher" (1955) er eksempler på den begyndende SoulJazz.

Horace Silver forklarer hvad "funky" og "soul" betyder således:

"Funky means earthy, blues-based. It may not be the blues itself, but it has that down-home feel to it. Playing funky has nothing to do with style; it's an approach to playing... Soul is the same basically, but there's an added dimension of feeling and spirit to soul - an in-depthness. A soulful player might be funky or he might not be."

Ud over Horace Silver havde SoulJazz'en mange andre kendte profiler fra BeBop'en og HardBop'en, såsom Cannonball Adderley, Jimmy Smith, Art Blakey, Lee Morgan, Herbie Hancock, og Lou Donaldson. Af kendte SoulJazz hits kan nævnes "Moanin'" og "This Here" skrevet af Bobby Timmons, indspillet med henholdsvis Art Blakey and The Jazz Messengers (1958) og The Cannonball Adderley Quintet (1959). Horace Silver skrev og indspillede den kendte "Song for my Father" (1964). Lee Morgan havde et hit med sin "Sidewinder" (1963), Joe Zawinul skrev "Mercy, Mercy, Mercy" (1966), som var et hit med Cannonball Adderley. "Alligator Boogaloo" blev et hit med Lou Donaldson (1967).

SoulJazz'en havde sin storhedstid i 60'erne, og har fået et comeback i 90'erne. I dag kan man høre SoulJazz i AcidJazz, der har sine rødder i SoulJazz'en. Et ekesmpel herpå er James Taylor Quartet på udgivelserne Get Organized og Wait a Minute. Jazz-rap musikken indeholder også SoulJazz i form af samplinger af grooves fra de gamle SoulJazz indspilninger. Et godt eksempel er gruppen Us3. På pladen Hand on the Torch kan man bl.a. høre samplinger fra Herbie Hancock og Horace Silver.

Pladeselskaber som Blue Note og Verve er godt i gang med at genudgive mange af de gamle indspilninger fra 50'erne og 60'erne, og flere af compilation-genudgivelserne byder på SoulJazz, såsom på The Lost Grooves, Blue Note Rare Grooves, Heroes of The Hammond, Blue Break Beats 1, 2, og 3 - alle fra Blue Note - og serierne "Talkin' Verve/Roots of Acid Jazz" og "Legends of Acid Jazz" fra henholdsvis Verve og Prestige.

Læs mere om SoulJazz på All-Music Guide.


[ Om Boogaloo Brothers ] [ Lydklip ] [ Booking ] [ Repertoire ]
[ Musikalske Links ] [ Email ] [ Hovedside ]